Epoca anilor 1930 a fost marcată de evenimentul din 24 octombrie 1929 – prăbuşirea Bursei de pe Wall Street. Respectiv oamenii nu erau preocupaţi de modă, iar singura persoană care era interesată să promoveze stiluri era Frederick Scholte, cunoscut ca „croitorul Londrei”. Astfel, în pofida obstacolelor pe planul politic-economic, noile tendinţe în materie de modă au reuşit să evolueze.
Marile stele americane de film ale Hollywood-ului au promovat prin intermediul cinematografiei „the men’s fashion”, accentuând accesoriile, care erau esenţiale pentru garderobă, iar maniera în care erau purtate reprezenta o notă de personalitate. Unul din accesoriile „must have” din 1930 până în 1980 era pălăria.
CARY GRANT
CLARK GABLE – barba era inacceptabilă, iar mustăţile scurte erau populare
JAMES STEWART
YVES MONTAND – vestitul actor iubit de femei celebre ca Edith Piaf și Marilyn Monroe
JEAN GABIN – actorul ce a jucat împreună cu Fernandel şi Louis de Funes
În 1930 – se dezvoltă tipologii noi de costume privind men’s fashion sub motto-ul “bigger is better”, cum ar fi smochingul, costumele de seară şi cele sport.
Smochingul avea piept deschis şi lung, era decorat cu mătase, asortat cu o cămaşă scrobită şi cu guler cu colţuri curbate, avea papion negru, pantofi din piele fină şi vestă neagră.
Costumul de seară era compus dintr-un sacou de seară, pantaloni negri, o vestă şi o cămaşă de culoare albă.
Accesoriile indispensabile a acestei ţinute erau mănuşile albe şi pantofii de culoare neagră.
Dacă în women’s fashion se implementau piese inspirate din moda masculină, atunci bărbaţii nu mai erau obligaţi să poarte costumul oriunde pentru a fi eleganţi, deoarece o atitudine lejeră şi un look sport erau, de cele mai multe ori, ingredientele perfecte pentru un bărbat „in style”.
Bărbaţii încep să ţină cont de asocierea jachetei cu pantalonii costumului, care aveau talia înaltă şi erau atât de lungi, încât acopereau tocul pantofului.
În acelaşi timp, redingota, numită şi „haina prinţului Albert”, o haină bărbătească de ceremonie, cu poale lungi până la genunchi, încheiată cu două rânduri de nasturi, se bucura de popularitate. Fred Astaire duce această tendinţă până în anii 1940.
FRED ASTAIRE
Designerii au revenit la clasicele sacouri şi trenciuri, aplicându-le din nou câte două rânduri de nasturi. Un exemplu ar fi Kriss Van Assche pentru Dior, care a tăiat mânecile unui sacou pentru a reda un soi de originalitate.
SACOU Kriss Van Assche, Dior
Moda bărbaţilor din anul 1930 păstrează cromatica în zona neutră – diverse nuanţe de maro, bleumarin, ardeziu. Trebuie menţionată influenţa gangsterilor, care foloseau culori mai îndrăzneţe, pantaloni mai largi, sacouri cu umeri mai pronunţaţi şi cu o talie îngustă. Dânşii au promovat pantofii în două nuanţe şi ochelarii în trend.
Tendinţa de a păstra elementele în aceeaşi paletă cromatică a fost împrumutată de designeri, în prezent. Tonurile de bej nu vor fi niciodată „out of fashion”, în special, nuanţele cafelei şi ale zahărului brun, des observate în colecţiile Givenchy, Louis Vuitton sau Lanvin.
Sursa foto: www.pinterest.com
Text realizat de Elena Putregai